Zezwolenie na zajęcie pasa drogowego w celu przeprowadzenia imprezy

Jednostka organizacyjna Urzędu
Zarząd Dróg Miejskich
Kategoria usług
Pas drogowy

Podstawowe informacje

  1. Prezydent Miasta Białegostoku jest organem zarządzającym ruchem na drogach publicznych na terenie Miasta Białegostoku (gminnych, powiatowych, wojewódzkich, krajowych), za wyjątkiem autostrady i drogi ekspresowej.
  2. Zgodnie z ustawą Prawo o ruchu drogowym wniosek wraz z wymaganymi dokumentami należy złożyć do organu zarządzającego ruchem na drodze, na której impreza będzie się odbywała, z tym, że jeżeli impreza będzie odbywała się na drogach podległych kilku organom wniosek należy złożyć:
    • w przypadku dróg różnych – do organu zarządzającego ruchem na drodze wyższej kategorii;
    • w przypadku dróg tej samej kategorii – do organu właściwego ze względu na miejsce rozpoczęcia imprezy.
  3. Organizator imprezy przesyła co najmniej na 30 dni przed planowanym terminem jej rozpoczęcia kopię wniosku wraz z wymaganymi załącznikami do:
    • właściwego ze względu na miejsce rozpoczęcia imprezy komendanta wojewódzkiego Policji;
    • komendanta oddziału Straży Granicznej - jeżeli impreza odbywa się w strefie nadgranicznej;
    • komendanta jednostki Żandarmerii Wojskowej - jeżeli impreza jest przeprowadzana na drogach przebiegających lub przyległych do terenów będących w zarządzie jednostek organizacyjnych podporządkowanych lub nadzorowanych przez Ministra Obrony Narodowej.
  4. Organizator imprezy jest obowiązany zapewnić:
    • bezpieczeństwo osobom obecnym na imprezie oraz porządek podczas trwania imprezy;
    • spełnienie wymagań określonych w szczególności w przepisach prawa budowlanego, przepisach sanitarnych, przepisach dotyczących ochrony przeciwpożarowej oraz ochrony środowiska;
    • wyróżniającą się elementami ubioru służbę porządkową i informacyjną;
    • pomoc medyczną i przedmedyczną, dostosowaną do liczby uczestników imprezy, a także odpowiednie zaplecze higieniczno-sanitarne;
    • drogi ewakuacyjne oraz drogi umożliwiające dojazd służb ratowniczych i Policji, Straży Granicznej oraz Żandarmerii Wojskowej;
    • warunki zorganizowania łączności między podmiotami biorącymi udział w zabezpieczeniu imprezy;
    • sprzęt ratowniczy i gaśniczy oraz środki gaśnicze niezbędne do zabezpieczenia działań ratowniczo-gaśniczych;
    • w razie potrzeby pomieszczenie dla służb kierujących zabezpieczeniem imprezy;
    • środki techniczne niezbędne do zabezpieczenia imprezy, a w szczególności:
      • znaki lub tablice ostrzegawcze i informacyjne,
      • liny, taśmy lub wstęgi służące do oznaczania trasy lub miejsca imprezy,
      • bariery, płotki lub przegrody służące do ogradzania miejsca imprezy.
  5. Organizator imprezy jest obowiązany:
    • uzgodnić z organami zarządzającymi ruchem na drogach przebieg trasy, na której ma się odbywać impreza;
    • współdziałać z Policją oraz, jeżeli impreza odbywa się w strefie nadgranicznej albo na drogach przebiegających przez tereny lub przyległych do terenów będących w zarządzenie jednostek organizacyjnych podporządkowanych lub nadzorowanych przez Ministra Obrony Narodowej lub na drogach przyległych do tych terenów, odpowiednio ze Strażą Graniczną lub żandarmerią Wojskową:
      • uzgadniając przebieg trasy lub miejsce imprezy,
      • stosując polecenia dotyczące prawidłowego zabezpieczenia imprezy,
      • dokonując wspólnego objazdu trasy lub miejsca imprezy;
    • sporządzić plan określający sposoby zapewnienia bezpieczeństwa i porządku publicznego podczas imprezy na terenie poszczególnych województw;
    • zapewnić realizację planu;
    • opracować regulamin oraz program imprezy;
    • ustalić z Policją oraz, jeżeli impreza odbywa się w strefie nadgranicznej albo na drogach przebiegających przez tereny lub przyległych do terenów będących w zarządzie jednostek organizacyjnych podporządkowanych lub nadzorowanych przez Ministra Obrony Narodowej, odpowiednio ze Strażą Graniczną lub Żandarmerią Wojskową terminy spotkań organizowanych w celu uzgodnienia spraw związanych z zabezpieczeniem imprezy;
    • uzgodnić z zarządcą drogi obszar wykorzystania pasa drogowego oraz sposób i termin przywrócenia go do stanu poprzedniego;
    • powiadomić przedsiębiorstwa komunikacji publicznej o przewidywanym czasie występowania utrudnień w ruchu drogowym;
    • na polecenie organu zarządzającego ruchem na drodze opracować projekt organizacji ruchu w uzgodnieniu z Policją;
    • udzielić dokładnych informacji dotyczących imprezy, na żądanie: organu zarządzającego ruchem, zarządcy drogi, Policji, przedsiębiorstwa komunikacji publicznej, Straży Granicznej, Żandarmerii Wojskowej a także wojewody właściwego ze względu na miejsce odbywania się imprezy, jeżeli są one niezbędne do realizacji ich zadań w celu zapewnienia bezpieczeństwa i porządku publicznego.
  6. Do zawodów sportowych, rajdów, wyścigów i innych imprez, które powodują utrudnienia w ruchu lub wymagają korzystania z drogi w sposób szczególny, nie stosuje się przepisów o bezpieczeństwie imprez masowych, z wyłączeniem przepisów regulujących organizację oraz uprawnienia służb porządkowych.
  7. W przypadku, gdy realizacja imprezy wymaga uzyskania oddzielnego zezwolenia (decyzji) na zajęcie pasa drogowego - stosowne zezwolenie organizator winien uzyskać od zarządu drogi.
  8. Organ zarządzający ruchem może wezwać organizatora imprezy do:
    • opracowania projektu organizacji ruchu;
    • udzielenia dokładnych informacji dotyczących imprezy.
  9. przedstawienia dodatkowych dokumentów świadczących o spełnieniu warunków określonych w art. 65a ust. 2 i 3 ustawy – Prawo o ruchu drogowy.
  10. Procedura nie dotyczy:
    • procesji, pielgrzymek i innych imprez o charakterze religijnym, które odbywają się na drogach na zasadach określonych w ustawach o stosunku Państwa do poszczególnych Kościołów;
    • konduktów pogrzebowych, które poruszają się po drogach stosownie do miejscowego zwyczaju;
    • zgromadzeń organizowanych na podstawie przepisów ustawy z dnia 24 lipca 2015 r. Prawo o zgromadzeniach (Dz. U. z 2019 r. poz. 631).

Kogo dotyczy

Organizatora imprezy lub jego przedstawiciela.


Wymagane dokumenty

  1. Wniosek zawierający:
    • imię, nazwisko lub nazwę oraz adres zamieszkania lub siedzibę organizatora imprezy, numer telefonu;
    • rodzaj i nazwę imprezy;
    • informację o miejscu i dacie rozpoczęcia, przebiegu oraz zakończenia imprezy;
    • informację o przewidywanej liczbie uczestników imprezy;
    • wykaz osób reprezentujących organizatora w sprawach zabezpieczenia trasy lub miejsca imprezy na terenie poszczególnych województw;
    • podpis organizatora lub jego przedstawiciela.
  2. Załączniki do wniosku:
    • szczegółowy regulamin imprezy, określający w szczególności zasady zachowania uczestników imprezy istotne dla bezpieczeństwa ruchu drogowego;
    • wykaz osób odpowiedzialnych za prawidłowy przebieg i zabezpieczenie imprezy na terenie poszczególnych województw oraz w miejscach rozpoczęcia i zakończenia każdego odcinka, a także w miejscach wymagających szczególnego zabezpieczenia;
    • program imprezy ze szczegółowym opisem trasy i podaniem odległości między poszczególnymi jej odcinkami oraz określony w minutach i kilometrach program przejazdu lub przejścia uczestników przez poszczególne miejscowości i granice województw;
    • plan zabezpieczenia trasy lub miejsca imprezy obejmujący:
      • listę osób wchodzących w skład służby porządkowej, ich rozmieszczenie oraz elementy ubioru wyróżniające te osoby,
      • pisemną instrukcję określającą zadania służb porządkowych, opracowaną w uzgodnieniu z Policją, rodzaj i ilość środków technicznych (w szczególności: znaki lub tablice ostrzegawcze i informacyjne, liny, taśmy lub wstęgi służące do oznaczenia trasy lub miejsca imprezy, bariery, płotki lub przegrody służące do odgradzania miejsca imprezy) oraz miejsce ich rozlokowania,
      • rodzaje, zakres i sposób zabezpieczenia ratowniczego imprezy, w uzgodnieniu z właściwym komendantem powiatowym Państwowej Straży Pożarnej oraz innymi służbami ratowniczymi, w tym z właściwym dysponentem jednostki w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 8 września 2006 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym,
      • sposób oznaczenia miejsc niebezpiecznych dla uczestników imprezy,
      • oznakowanie pojazdów uczestniczących w imprezie i towarzyszących tej imprezie,
      • rodzaje zezwoleń umożliwiających poruszanie się osób lub pojazdów w miejscach wyłączonych z ruchu publicznego,
      • organizację łączności bezprzewodowej między organizatorem imprezy a Policją w trakcie trwania imprezy,
      • sposób informowania o ograniczeniach w ruchu drogowym wynikających z przebiegu imprezy - przed imprezą i w trakcie jej trwania;
    • zobowiązanie organizatora do przywrócenia do poprzedniego stanu pasa drogowego na trasie przejazdu, przejścia lub miejsca pobytu uczestników imprezy, a w przypadku uszkodzenia pasa drogowego lub urządzeń drogowych będącego następstwem imprezy - do ich bezzwłocznego naprawienia lub pokrycia kosztów tych napraw;
    • pisemna zgoda właściciela lasu na przeprowadzenie imprezy w razie przeprowadzania jej na terenach leśnych.

Czas realizacji

  1. Pisemny wniosek organizatora wraz z wymaganymi dokumentami o wydanie zezwolenia winien być złożony co najmniej na 30 przed planowanym terminem rozpoczęcia imprezy.
  2. Decyzję o wydaniu lub odmowie wydania zezwolenia na odbycie imprezy wydaje się co najmniej na 7 dni przed planowanym terminem rozpoczęcia imprezy.

Opłaty

  1. Tytuł płatności: Opłata za zezwolenie na zajęcie pasa drogowego do celów szczególnych
    Kwota: 48 zł
    Opłaty dokonać można za pomocą przelewu bankowego na rachunek Urzędu numer: 26 1240 5211 1111 0010 3553 3132
  2. Tytuł płatności: Opłata skarbowa za pełnomocnictwo
    Kwota: 17 zł (od każdego stosunku pełnomocnictwa)
    Opłaty dokonać można za pomocą przelewu bankowego na rachunek Urzędu numer: 26 1240 5211 1111 0010 3553 3132
  3. Ponadto dokonanie płatności jest możliwe:
    • gotówką lub kartą w kasie Urzędu
  4. Wpłat bez prowizji na konto Urzędu Miejskiego można dokonywać również w następujących placówkach Banku PEKAO S.A.:
    • I Oddział w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 40, 15-092 Białystok
    • II Oddział w Białymstoku, Filia 5 w Białymstoku, ul. Porzeczkowa 14, 15-815 Białystok
    • Oddział w Białymstoku, ul. Rynek Kościuszki 7, 15-950 Białystok
    • I Oddział w Białymstoku, ul. Zielonogórska 2, 15-674 Białystok

Miejsce załatwienia sprawy

Urząd Miejski w Białymstoku
Zarząd Dróg Miejskich
Referat Rozwoju i Inżynierii Ruchu
ul. Składowa 11, 15-399 Białystok


Kontakt telefoniczny

Numer telefonu: 85 879 7216 lub 85 869 6734


Podstawa prawna

  • Ustawa z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 645)
  • Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2023 r. poz. 1047)
  • Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2023 r. poz. 775)
  • Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2022 r. poz. 2142)
  • Zarządzenie Nr 455/17 Prezydenta Miasta Białegostoku z dnia 10 kwietnia 2017 r. w sprawie zasad udostępniania nieruchomości Gminy Miasto Białystok położonych w śródmiejskiej przestrzeni publicznej (zmienione zarządzeniem Nr 573/17 Prezydenta Miasta Białegostoku z dnia 15 maja 2017 r.)

Feedback

Formularz zgłaszania uwag.

Podaj wynik działania matematycznego:

Powrót na początek strony